Klimatyzacja

Dobrze działająca klimatyzacja zapewni komfort jazdy i relaks

Czy minęło już kilka lat od momentu, gdy klimatyzacja została naładowana i nie jesteś pewien, czy działa tak efektywnie, jak to tylko możliwe? dlaczego nie zarezerwować pojazdu, aby sprawdzić, czy potrzebujesz doładowania.

Producenci zalecają ładowanie klimatyzacji co 2 lata. Ponieważ klimatyzator samochodowy lub dostawczy nie jest sprawdzany w ramach kontroli serwisowych, a doładowanie nie jest zazwyczaj objęte usługą serwisową, należy upewnić się, że doładowanie jest częścią regularnej konserwacji pojazdu.

Jeśli Twój system klimatyzacji wydmuchuje ciepłe powietrze lub działa tylko sporadycznie, doładowanie AC może przywrócić zimne powietrze, kiedy tego najbardziej potrzebujesz w gorące dni, a także może poprawić wydajność paliwową, ponieważ system i silnik są mniej obciążone. Nieprzyjemne zapachy wydobywające się z otworów wentylacyjnych sugerują również, że należy zwrócić na nie uwagę.

Zadbaj o klimatyzację w swoim aucie dla własnego zdrowia

Kilka słów o oponach

Klimatyzator samochodowy wykorzystuje czynnik chłodniczy do odprowadzania ciepła z powietrza w strefie pasażerskiej samochodu i odprowadzania go z pojazdu, pozostawiając do recyrkulacji jedynie schłodzone lub klimatyzowane powietrze.

Bardzo ważne jest przeprowadzenie oceny stanu uszczelek gumowych pod kątem ewentualnych oznak nieszczelności lub problemów, które mogą wskazywać na utratę czynnika chłodniczego. Kiedy ten czynnik chłodniczy zacznie wyciekać lub odparowywać, system klimatyzacji zacznie się pogarszać i będzie musiał pracować ciężej, co spowoduje wzrost zużycia paliwa. Nawet nowe samochody mogą stracić około 20% gazu chłodniczego w ciągu pierwszych 2 lat.

Aby rozwiązać ten problem, zaleca się całkowite naładowanie czynnika chłodniczego w systemie klimatyzacji pojazdu w ciągu czterech lat od daty produkcji, a następnie co dwa do trzech lat. Korzystając z corocznego serwisu klimatyzacji samochodowej, pomagasz w zapobieganiu kosztownym awariom teraz i w przyszłości – a dobrze serwisowany klimatyzator samochodowy pozwala zaoszczędzić pieniądze, ponieważ zmniejsza zużycie paliwa.

Czym jest i jak działa klimayuzacja?

System klimatyzacji samochodowej może być postrzegany jako składający się z czterech podstawowych części – napędzanej pasowo pompy zwanej sprężarką do sprężania i cyrkulacji gazu, skraplacza do redystrybucji ciepła i kondensacji gazu do cieczy, parownika do usuwania ciepła z samochodu i osuszania czynnika chłodniczego oraz urządzenia rozprężnego znanego jako rura dyszy lub termiczny zawór rozprężny (TXV), (w zależności od rodzaju stosowanego systemu klimatyzacyjnego).

System klimatyzacji pojazdu jest zaprojektowany w taki sposób, aby pochłaniać ciepło z powietrza wewnątrz samochodu i przenosić je na zewnątrz, pozostawiając jedynie schłodzone lub klimatyzowane; powietrze do recyrkulacji. Ponieważ gorące powietrze przepływa przez żebra parownika, ciepło jest łatwo absorbowane przez czynnik chłodniczy (w postaci gazu), skutecznie usuwając ciepło z powietrza w samochodzie i wyprowadzając je na zewnątrz.

Podgrzany gaz jest przeciągany przez sprężarkę, gdzie jest dalej podgrzewany (poprzez sprężanie) do bardzo wysokiej temperatury. Czynnik chłodniczy jest następnie dosłownie przepuszczany przez skraplacz, dzięki czemu chłodniejsze powietrze zewnętrzne szybko odprowadza ciepło z czynnika chłodniczego, który ulega skropleniu do cieczy. Czynnik chłodniczy przechodzi następnie przez urządzenie rozprężne (albo TXV, albo rura Orifice), które reguluje przepływ czynnika chłodniczego trafiającego do parownika. W tym momencie czynnik chłodniczy powraca do postaci gazu i cały proces rozpoczyna się od nowa.

Typowa usługa sprawdzenia klimatyzacji może obejmować:

  • Oszacować temperaturę wylotu powietrza.
  • Potwierdzić prawidłową temperaturę skraplacza.
  • Upewnij się, że temperatura przewodu ssącego jest prawidłowa.
  • Wyregulować koło pasowe i pasek napędowy
  • Potwierdzić prawidłową pracę zaworów i termostatów.
  • Oczyścić żebra skraplacza.
  • Ocena stanu komponentów i węży
  • Opróżnianie i ładowanie czynnika chłodniczego (w razie potrzeby)
  • Elektronicznie testowane linie systemowe i części składowe pod kątem nieszczelności

Dlaczego klimatyzacja samochodowa wymaga doładowania?

System klimatyzacji pojazdu jest zaprojektowany w taki sposób, aby pochłaniać ciepło z powietrza wewnątrz samochodu i wydmuchiwać je na zewnątrz, pozostawiając jedynie schłodzone lub klimatyzowane powietrze do recyrkulacji. Osiąga się to dzięki zastosowaniu specjalnego związku zwanego czynnikiem chłodniczym, który jest w stanie łatwo absorbować ciepło jako gaz i szybko tracić ciepło jako ciecz.

Choć działa w sposób podobny do krajowej lodówki, istnieje kilka istotnych różnic. Urządzenie klimatyzacyjne, przymocowane do samochodu, jest narażone na duże natężenie ruchu i wibracji, a ponadto musi działać na zewnątrz.

Narażenie na działanie żywiołów i bardzo ekstremalnych warunków pracy oraz oczekiwanie, że będą one działały sporadycznie, a nie jako Zawsze włączone, może powodować problemy z połączeniami, wężami i uszczelnieniami. Klimatyzator samochodowy musi być sprawdzany corocznie i serwisowany co 24 miesiące w celu zapewnienia, że nie ma problemów lub utraty czynnika chłodniczego z powodu awarii lub wycieku z tych punktów. Po prostu chłodząc powietrze w samochodzie w normalnych warunkach jazdy, filtry stożka powietrza brudzą się.

Jeśli system działa rzadko, uszczelnienia mogą wyschnąć i pęknąć, co pozwala im przeciekać, a system klimatyzacji może stracić nawet 15% czynnika chłodniczego w ciągu jednego roku. Nawet bez wycieków, gaz w systemie klimatyzacji samochodowej ostatecznie ulegnie degradacji lub odparuje z czasem i powinien być regularnie ładowany, aby utrzymać system klimatyzacji w stanie szczytowej pracy.

Co powoduje nieprzyjemny zapach w systemach klimatyzacji samochodowej?

Wilgotne środowisko może sprzyjać rozwojowi mikroorganizmów, bakterii, a nawet wzrostowi grzybów wewnątrz rdzenia parownika. Może to prowadzić do nieprzyjemnych zapachów, a nawet może być szkodliwe dla zdrowia osób przebywających w pojeździe. Chociaż nowoczesne parowniki mogą być bardziej wydajne, posiadanie większej ilości płetw oznacza, że często częściej zatrzymują one wilgoć pozwalając na wzrost mikroorganizmów.