Układ kierowniczy i zawieszenie
Jeśli układ kierowniczy i zawieszenie twojego pojazdu nie działa prawidłowo, czeka cię wyboista jazda.
Równowaga, stabilność i płynność – to one zapewniają komfortową jazdę dla Ciebie i Twoich pasażerów, a układ kierowniczy i zawieszenie Twojego samochodu to czynniki, które to umożliwiają.
Układ kierowniczy i zawieszenie są odpowiedzialne za utrzymywanie kół w nienaruszonym stanie w stosunku do podłoża, a głównym graczem jest utrzymywanie samochodu na zakręcie na jedną stronę lub na drodze.
Równowaga, stabilność i płynność
Układ kierowniczy i zawieszenie
Jeśli układ kierowniczy i zawieszenie pojazdu nie działają prawidłowo, czeka Cię wyboista jazda – dosłownie. Przy pierwszych oznakach kłopotów, przynieś swój samochód do serwisu układu kierowniczego i zawieszenia. Objawy niepewnego układu kierowniczego i zawieszenia obejmują:
- Hałas podczas jazdy po wybojach
- Pojazd odbijający się
- Twarda obróbka
- Nierównomierne zużycie opon
- Koła wędrowne
Pierwszym krokiem do rozwiązania problemu z układem kierowniczym i zawieszeniem jest zdiagnozowanie pojazdu. Podczas Kompletnej Kontroli Pojazdów, nasi specjaliści od opon i serwisu samochodowego przeprowadzą kontrolę wszystkich głównych systemów w Twoim samochodzie, w tym układu kierowniczego i zawieszenia. Ocenimy stan twojego samochodu:
- Przednia oś
- Tylna oś
- Wstrząsy
- Sprężyny śrubowe
- Rozstawy
- Tuleje
- Przeguby i osie
- Części podwozia
- Łożyska kół
- Mechanizm różnicowy
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Płyn do układów wspomagania układu kierowniczego
Dobre zawieszenie w samochodzie umożliwia kontrolę nad pojazdem podczas jazdy. Zawieszenie samochodowe działa poprzez pochłanianie wstrząsów z kół podczas jazdy po drodze, dając kołom możliwość kontynuowania jazdy po drodze bez utraty kontroli. Zawieszenie pojazdu zapobiega również wstrząsom związanym z dotarciem do ramy samochodu, oszczędzając pasażerom dyskomfortu związanego z potrząsaniem się o miejsce.
Gdy zawieszenie pojazdu działa prawidłowo, możesz cieszyć się płynną jazdą. Ważne jest, aby wymienić amortyzatory i wstrząsy, gdy zostaną one zużyte, zarówno dla bezpieczeństwa osób przebywających w pojeździe, jak i w celu konserwacji samochodu. Jazda w warunkach wadliwego zawieszenia prowadzi do przyspieszonego zużycia opon, niskiego zużycia paliwa i wyższych kosztów konserwacji, gdy w końcu trzeba będzie rozwiązać problem.
Tuleje i zawieszenie
Tuleje samochodowe to małe gumowe lub poliuretanowe elementy zawieszenia, które służą do izolowania drgań, zapewniają amortyzację i zmniejszają tarcie pomiędzy metalowymi częściami pojazdu. Najpopularniejsze tuleje samochodowe to tuleje wahaczy (znane również jako tuleje ramion A lub tuleje wahaczy) oraz tuleje z drążkiem kierowniczym, ale znajdziesz również tuleje umieszczone pomiędzy zawieszeniem pojazdu a ramą w kilku innych obszarach.
Ustawienie kół pomaga zapewnić optymalne zużycie opon i obsługę pojazdu. Prawidłowe wyrównanie pomoże zoptymalizować powierzchnię styku opony z podłożem, co przyczyni się do równomiernego zużycia bieżnika opony.
Jak często wymieniać tuleje?
Ponieważ tuleje samochodowe są wykonane z elastycznych materiałów, takich jak guma i poliuretan, można się spodziewać, że z czasem naturalnie wygasną. Zwykle wydech ten następuje w wyniku wydłużonej kompresji lub pogorszenia stanu mieszanki, które następuje w sposób naturalny w wyniku ekstremalnych warunków pogodowych i kontaktu z chemikaliami, takimi jak olej silnikowy.
Częstotliwość wymiany tulei zależy w dużej mierze od warunków jazdy i stylu jazdy.
Kiedy wiadomo o wymianie tulei?
Ponieważ tuleje izolują drgania i zmniejszają tarcie pomiędzy częściami metalowymi, dźwięk uszkodzonych tulei zazwyczaj nie jest subtelny. Jeśli doświadczasz któregokolwiek z poniższych objawów, uważasz, że jest to dobry znak, że twoje tuleje zawieszenia mogą być potrzebne (lub zaległe) do wymiany:
- Nadmierne drgania i hałas na drodze w kabinie pojazdu
- Tarcie brzmi jak skrzypienie lub uderzenie w błotniki koła.
- Wszelkiego rodzaju rama grzechotająca przy uderzeniu (z wybojów lub innych nierówności terenu).
- Zbyt luźne kierowanie
Zawieszenie ze sprężnych śrubowych
Sprężyny w układzie zawieszenia pojazdu współpracują z amortyzatorami i amortyzatorami, aby amortyzować uderzenia na drodze, utrzymać ciężar pojazdu i utrzymać wszystkie cztery koła posadzone na ziemi. Ciasno nawinięte sprężyny i sztywność zastosowanych sprężyn zawieszenia mogą mieć również wpływ na właściwości jezdne samochodu, płynność jazdy i prawidłowy prześwit.
Pręty skrętne i sprężyny piórowe można znaleźć w samochodach ciężarowych, pojazdach ciężarowych i samochodach sprzed 1985 roku. Najczęstszym typem sprężyn zawieszenia używanym obecnie w pojazdach są sprężyny śrubowe.
Działanie sprężnych śrubowych
Sprężyny samochodowe, zwane również sprężynami podwieszanymi, wykonane są z szerokimi cewkami szczelinowymi, które ściskają się, aby pochłaniać uderzenia, gdy opony toczą się po nierównym terenie. W większości pojazdów znajdziesz sprężyny, wstrząsy i rozpórki pracujące razem jak nierozłączny zespół, z rozpórkami fizycznie podtrzymującymi sprężyny razem, oraz wstrząsy pracujące ze sprężynami, aby zatrzymać samochód przed odbijaniem się w górę i w dół na zawsze.
Oprócz poprawy jakości jazdy poprzez redukcję odbić, sprężyny i rozpórki są również kluczowym elementem, który nadaje pojazdowi jego wysokość i utrzymuje go z dala od podłoża. Zdejmij rozpórki i sprężyny, a Twój samochód spadnie niebezpiecznie nisko na ziemię.