Układ kierowniczy i zawieszenie

Jeśli układ kierowniczy i zawieszenie twojego pojazdu nie działa prawidłowo, czeka cię wyboista jazda.

Równowaga, stabilność i płynność – to one zapewniają komfortową jazdę dla Ciebie i Twoich pasażerów, a układ kierowniczy i zawieszenie Twojego samochodu to czynniki, które to umożliwiają.

Układ kierowniczy i zawieszenie są odpowiedzialne za utrzymywanie kół w nienaruszonym stanie w stosunku do podłoża, a głównym graczem jest utrzymywanie samochodu na zakręcie na jedną stronę lub na drodze.

Równowaga, stabilność i płynność

Układ kierowniczy i zawieszenie

Jeśli układ kierowniczy i zawieszenie pojazdu nie działają prawidłowo, czeka Cię wyboista jazda – dosłownie. Przy pierwszych oznakach kłopotów, przynieś swój samochód do serwisu układu kierowniczego i zawieszenia. Objawy niepewnego układu kierowniczego i zawieszenia obejmują:

  • Hałas podczas jazdy po wybojach
  • Pojazd odbijający się
  • Twarda obróbka
  • Nierównomierne zużycie opon
  • Koła wędrowne

Pierwszym krokiem do rozwiązania problemu z układem kierowniczym i zawieszeniem jest zdiagnozowanie pojazdu. Podczas Kompletnej Kontroli Pojazdów, nasi specjaliści od opon i serwisu samochodowego przeprowadzą kontrolę wszystkich głównych systemów w Twoim samochodzie, w tym układu kierowniczego i zawieszenia. Ocenimy stan twojego samochodu:

  • Przednia oś
  • Tylna oś
  • Wstrząsy
  • Sprężyny śrubowe
  • Rozstawy
  • Tuleje
  • Przeguby i osie
  • Części podwozia
  • Łożyska kół
  • Mechanizm różnicowy
  • Wspomaganie układu kierowniczego
  • Płyn do układów wspomagania układu kierowniczego

Dobre zawieszenie w samochodzie umożliwia kontrolę nad pojazdem podczas jazdy. Zawieszenie samochodowe działa poprzez pochłanianie wstrząsów z kół podczas jazdy po drodze, dając kołom możliwość kontynuowania jazdy po drodze bez utraty kontroli. Zawieszenie pojazdu zapobiega również wstrząsom związanym z dotarciem do ramy samochodu, oszczędzając pasażerom dyskomfortu związanego z potrząsaniem się o miejsce.

Gdy zawieszenie pojazdu działa prawidłowo, możesz cieszyć się płynną jazdą. Ważne jest, aby wymienić amortyzatory i wstrząsy, gdy zostaną one zużyte, zarówno dla bezpieczeństwa osób przebywających w pojeździe, jak i w celu konserwacji samochodu. Jazda w warunkach wadliwego zawieszenia prowadzi do przyspieszonego zużycia opon, niskiego zużycia paliwa i wyższych kosztów konserwacji, gdy w końcu trzeba będzie rozwiązać problem.

Tuleje i zawieszenie

Tuleje samochodowe to małe gumowe lub poliuretanowe elementy zawieszenia, które służą do izolowania drgań, zapewniają amortyzację i zmniejszają tarcie pomiędzy metalowymi częściami pojazdu. Najpopularniejsze tuleje samochodowe to tuleje wahaczy (znane również jako tuleje ramion A lub tuleje wahaczy) oraz tuleje z drążkiem kierowniczym, ale znajdziesz również tuleje umieszczone pomiędzy zawieszeniem pojazdu a ramą w kilku innych obszarach.

Ustawienie kół pomaga zapewnić optymalne zużycie opon i obsługę pojazdu. Prawidłowe wyrównanie pomoże zoptymalizować powierzchnię styku opony z podłożem, co przyczyni się do równomiernego zużycia bieżnika opony.

Jak często wymieniać tuleje?

Ponieważ tuleje samochodowe są wykonane z elastycznych materiałów, takich jak guma i poliuretan, można się spodziewać, że z czasem naturalnie wygasną. Zwykle wydech ten następuje w wyniku wydłużonej kompresji lub pogorszenia stanu mieszanki, które następuje w sposób naturalny w wyniku ekstremalnych warunków pogodowych i kontaktu z chemikaliami, takimi jak olej silnikowy.

Częstotliwość wymiany tulei zależy w dużej mierze od warunków jazdy i stylu jazdy.

Kiedy wiadomo o wymianie tulei?

Ponieważ tuleje izolują drgania i zmniejszają tarcie pomiędzy częściami metalowymi, dźwięk uszkodzonych tulei zazwyczaj nie jest subtelny. Jeśli doświadczasz któregokolwiek z poniższych objawów, uważasz, że jest to dobry znak, że twoje tuleje zawieszenia mogą być potrzebne (lub zaległe) do wymiany:

  • Nadmierne drgania i hałas na drodze w kabinie pojazdu
  • Tarcie brzmi jak skrzypienie lub uderzenie w błotniki koła.
  • Wszelkiego rodzaju rama grzechotająca przy uderzeniu (z wybojów lub innych nierówności terenu).
  • Zbyt luźne kierowanie

Zawieszenie ze sprężnych śrubowych

Sprężyny w układzie zawieszenia pojazdu współpracują z amortyzatorami i amortyzatorami, aby amortyzować uderzenia na drodze, utrzymać ciężar pojazdu i utrzymać wszystkie cztery koła posadzone na ziemi. Ciasno nawinięte sprężyny i sztywność zastosowanych sprężyn zawieszenia mogą mieć również wpływ na właściwości jezdne samochodu, płynność jazdy i prawidłowy prześwit.

Pręty skrętne i sprężyny piórowe można znaleźć w samochodach ciężarowych, pojazdach ciężarowych i samochodach sprzed 1985 roku. Najczęstszym typem sprężyn zawieszenia używanym obecnie w pojazdach są sprężyny śrubowe.

Działanie sprężnych śrubowych

Sprężyny samochodowe, zwane również sprężynami podwieszanymi, wykonane są z szerokimi cewkami szczelinowymi, które ściskają się, aby pochłaniać uderzenia, gdy opony toczą się po nierównym terenie. W większości pojazdów znajdziesz sprężyny, wstrząsy i rozpórki pracujące razem jak nierozłączny zespół, z rozpórkami fizycznie podtrzymującymi sprężyny razem, oraz wstrząsy pracujące ze sprężynami, aby zatrzymać samochód przed odbijaniem się w górę i w dół na zawsze.

Oprócz poprawy jakości jazdy poprzez redukcję odbić, sprężyny i rozpórki są również kluczowym elementem, który nadaje pojazdowi jego wysokość i utrzymuje go z dala od podłoża. Zdejmij rozpórki i sprężyny, a Twój samochód spadnie niebezpiecznie nisko na ziemię.